lördag 2 september 2017

Nästa lilla set ut

 Nästa lilla set ut är stickade i storlek 0-3 månader ungefär, två utav plaggen stickades tidigt i våras och mössan stickade jag alldeles nyss.

Mönster; Den lilla koftan stickade jag utan mönster, uppifrån och ner med flera förkortade varv i ryggen. Jag är jättenöjd med den här lilla rätstickade godbiten, den fick väldigt fina proportioner. Tänk på det om du stickar bebisplagg utan att ha en bebis att prova på att många mönster har helt fel proportioner. De är ofta för breda och korta.

Byxorna heter Tiny Pants och mönstret finns på Ravelry. Jag stickade den större storleken men de är verkligen toksmå och så så gulliga. Skulle lätt sticka ett tjog såna här om jag hade en egen bebis.

Mössan är så jäkla söt! Tiny Treasure Baby Bonnet heter den och mönstret finns på Ravelry. Jag stickade den näst minsta storleken fast med tunnare garn och stickor så att jag fick den minsta storleken. Jag tycker att den här modellen är så väldigt söt på ett litet barn och öronen gör den ännu gulligare. Jag stickade rätstickade knytband istället för ett knäppband annars följde jag mönstret.

Garn; Till koftan har jag använt fantastiska handfärgade rester. De två grå är Manduzana Sock DK i färg "Mist" (den ljusa) och "Metal". Den fantastiskat fina turkosa är Moods of Colors Sock DK.

Byxorna är stickade av ett restgarnsnystan Drops Karisma.

Mössan är stickad i ljuvliga Manos Serena, alpacka och bomull, så mjukt och mysigt.

Stickor; 3,5 mm till koftan, 3,25 och 3,5 mm till byxorna och 2,5 mm till mössan.







2 kommentarer:

Heidi sa...

Oemotståndligt gulligt:) Detaljerna på plaggen är verkligen värda lite extra uppmärksamhet:)

Helga sa...

Så fina! Gillar särskilt tröjan 😊 har också funderat på vad som är grejen med alla kvadratiska babykläder :p