måndag 1 januari 2018

Liten Rillejakke och lite till

På Luciadagen blev jag faster för första gången till en miniliten plutt som behövde lite ull för att hålla sig varm så snabbt som tusan stickade jag det här lilla settet.

Mönster; Koftan är en Liten Rillejakke från Strikkezilla (ravelry länk). Jag hade lite felaktig stickfasthet så jag har stickat ett mellanting mellan prematur och nyfödd för att få en ca storlek 46. Jag tyckte så mycket om det här mönstret, lätt att förstå norskan och en så fin konstruktion. Det är stor chans att det blir en till sån här i större storlek också. Tycker speciellt om att den ska ha en så här lätt och luftig stickfasthet, älskar fluffiga små plagg.

Byxorna har jag bara fristickat efter känd modell, bara yttepyttiga. De har resår upptill, förkortade varv bak och kil i grenen.

Mössan är ett litet prematurmönster jag hittade på Ravelry men jag hade feber när jag hittade den och nu hittar jag inte tillbaka till mönstret igen. Men det var superbra, bara slätstickning med rullkant.

Garn; Koftan är stickad i Permin Estelle i färgerna Light Olive och Butterscotch, ett super mjukt och fluffigt garn som passar perfekt till babyplagg.

Byxorna stickade jag i dubbel Supersoft i blekt vitt och så ganska rejält tvättade så att de blev fluffiga.

Mössan stickade jag i dubbel Teetee Elegant i naturvitt.

Stickor; 3,25 till koftan, 4 mm till byxorna och sen är det väldigt suddigt med mössan pga febern som sagt.



1 kommentar:

Heidi sa...

Gulligt, från första bilden till den sista:)